28 Ekim 2008 Salı

Milli Uydunun Yazilimi Yerli Olacak



“Milli Haberleşme Uydusu”nun yazılımı tamamen yerli olacak.

Türksat Genel Müdürü Dr. Özkan Dalbay, 2015 başında fırlatılması planlanan ilk Milli Haberleşme Uydusu’nun yazılımının tamamen yerli olacağını açıkladı. Uydu tasarımının da yüzde 50’sinden fazla bir oranının yerli olarak TÜBİTAK ile ortaklaşa gerçekleşeceğini kaydeden Dalbay, Fransa’da eğitime gönderilen 22 Türk mühendisin milli uydu projesinde yer alacağını bildirdi.

Meclis KİT Komisyonu’na bilgi veren Genel Müdür Dalbay, Milli Haberleşme Uydusu’nun üretimi ve tasarımının 2005 yılında alınan Bakanlar Kurulu kararıyla uydu uzay yol haritasına uygun olarak devam ettiğini belirterek, “Bu kapsamda ilk yapılan çalışma Türksat 3 A uydusunun üretim sürecine paralel başlayan teknoloji transferi ve eğitim protokolüdür. Bu kapsamda 22 mühendis Fransa’da bir buçuk yıl teknoloji transferi ve eğitim çalışmasına katılıp, milli haberleşme uydusunun tasarımına da başlamışlardır” dedi.

TÜRKSAT 4A İÇİN ÇALIŞMA

Tasarımın, sistem entegrasyonu safhasında olduğunu kaydeden Dalbay, “Alt modüller tasarlanmıştır. Bunların birbirleriyle entegre çalışması aşamasını katediyoruz” diye konuştu.

Türksat 4 A uydusunun 2009 yılı başında ihale sürecini sonuçlandırıp üretimine başlamayı planladıklarını anlatan Dalbay, “Bu üretim sürecinde de 3 A uydumuzdaki teknoloji transferi ve eğitim protokolünden edindiğimiz bilgi ve tecrübeyi üretim sürecine katılarak da bir üst seviyeye çıkartacağız. 4 A uydusunun üretim sürecine paralel şekilde mühendisler bu süreçte yer alacaklar, bu sayede malzeme ve sistem entegrasyonu bilgisine de sahip olacağız” dedi.

ORAN YÜZDE 50’Yİ GEÇECEK

Dalbay, bu çalışmaları 2011 yılında sonuçlandırmayı, 2012 yılından itibaren de üretim sürecine başlamayı hedeflediklerini söyleyerek, şöyle konuştu:

“Buradaki yerli ve yabancı katkı oranı önümüzdeki yıllarda netleşecek. TÜBİTAK gibi kuruluşların uyduda kullanılacak AR-GE projeleri var. Bu projeler gerçekleştiğinde yüzde 50’yi aşan bir yerli oranına da kavuşmuş olacağız. Bunun yanında uydunun kontrolünü, işletilmesini sağlayan yazılım da Türksat tarafından bilgi teknolojileri alt yapımızla gerçekleştirilecektir. Dolayısıyla elektronik sistemler ve yazılım konusunda da tamamen yerli bir katkı oranına sahip olmayı planlıyoruz.”

Hiç yorum yok: