9 Mayıs 2008 Cuma

At kestanesinden tutkal üretti



Okul bahçesindeki at kestaneleri Ediz Tan’a TÜBİTAK birinciliği getirdi. Öğrencilerin birbirlerine atarak oyun oynadıkları at kestanelerini toplayan 13 yaşındaki mucit bunlardan tutkal üreterek başarıya imza attı.

KILIÇ Ali Paşa İlköğretim Okulu 6. sınıf öğrencisi Ediz Tan, at kestanesinden tutkal üreterek Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu’nun (TÜBİTAK) bilgi yarışmasında birinci oldu.

Okulunun bahçesinde çok sayıda at kestanesi ağacının bulunduğunu söyleyen Ediz, ilk olarak at kestanesinin içindeki maddeleri inceledi. İçinde yoğun bir şekilde nişasta bulunduğunu öğrenen Ediz, nişastanın tutkal üretiminde kullanılmasından yola çıkarak at kestanelerini toplamaya başladı. Ediz Tan kendisine 3 bin 126 proje arasından birinciliği kazandıran çalışmasını şöyle anlattı:

NİŞASTADAN YOLA ÇIKTI

“At kestanesinin içinde protein, yağ ve nişasta bulunuyor. Nişastadan tutkal elde edilebildiğini biliyordum. Meyveleri topladıktan sonra kuruttum. Kuru meyveleri soyup çekirdeklerini ezdim ve un haline getirdim. Bunu da suyla karıştırarak katı sıvı karışımı bir madde elde ettim. Bu maddeyi birtakım kimyasal işlemler sonucunda tutkala dönüştürdüm. Şimdi bununla ilgili yeni çalışmalarım var. Tutkal şu an kağıt, karton gibi maddeleri yapıştırabiliyor ama ben daha sağlam tutkal yapmak için çalışacağım.”

Hiç yorum yok: