24 Nisan 2008 Perşembe

Lise öğrenci atık sudan biyodizel üretti



Mersin'de ÖSS'ye hazırlanan lise son sınıf öğrencisi Ömür Acet, atık su ve sanayi atıklarından biyodizel üretti.

Projesiyle Uluslararası Proje Yarışması'nda 22.'liği, Türkiye 7.'liği ve bölge birinciliğini elde eden Ömür Acet (17), atık su ve sanayi atıkları içindeki yağ asitlerini analizlerle bileşenlerine ayırdıktan sonra, içindeki yağ asitlerinin biyodizel yakıtı olarak kullanılmasını sağlıyor. Genç mucit Ömür Acet, biyodizelin atığı olarak ortaya çıkan gliserinden ise, dünyada ilk kez kalorifer yakıtı olarak kullanılacak yeni bir yakıt elde ediyor. Biyodizelin alkollü yağlı bir yakıt olduğunu söyleyen Acet, biyodizeli petrol şirketlerinin dışında dünyada ilk defa atık sudan kendisinin ürettiğini ileri sürdü.

Sanayi atıklarının çevreyi ve denizi kirlettiğini, balıkların öldüğünü söyleyen Acet, "Ben 'Buna bir çare bulabilir miyim?' diye çalışmaya başladım ve aklıma ilk gelen yer kanalizasyon çukurları, rögarlar oldu. Bana yağlı bir su lazımdı, çünkü biyodizel yağlı bir yakıttır. Organize Sanayi Bölgesi'nde (OSB) hayvansal, bitkisel, nebati yağ atıkları çevreyi kirleterek denize dökülüyor. OSB'den akan yağlı sudan alarak çalışmaya başladım. Önce içindeki yağ oranını düşürdüm, 131 bin 615 oranında yağ çıktı. Bu yağ oranı biyodizel olması için yeterliydi. Bu yağı çeşitli ayrıştırma yöntemleri ile ayrıştırdım. Bir dekantör aletiyle açık hava basıncını kullanarak ayrıştırdım, özkütle farkından dolayı bir tarafa su, bir tarafa yağ olarak ayrıldı. Çıkan su çevreyi kirletmeyecek yapıda bir su oldu. Bana lazım olan yağ ve daha hızlı bir ayrıştırma yöntemiydi, onu da yapmak için sodyum klorürü, yani bildiğimiz kaya tuzunu kullandım. Tuzu atmamdaki neden, yağ asitlerini sudan ayrıştırma yöntemini hızlandırmasıydı. Tuz sayesinde yağ sudan daha çabuk ayrıştı. Bundan sonra elde ettiğim yağın içinden çeşitli fiziksel ve kimyasal yollarla bana lazım olan C16-C18 yağ asidini aldım, metil alkolle tepkimeye koydum, bu da biyodizeli oluşturdu" dedi.

Biyodizelin artan kısmı olan gliserinin ise şu ana kadar çöpe gittiğini veya petrolcüler tarafından tanklarda biriktirildiğini söyleyen Ömür Acet, "Bu gliserinler hiçbir yerde enerji kaynağına çevrilmiyor. Ben bunu dünyada ve Türkiye'de ilk olarak sıvılaştırma yöntemine giderek geleceğin yakıtını buldum. Mersin Üniversitesi'nden Çevre Mühendisi Prof. Dr. Fadime Taner ile birlikte yaptığımız aletle bu gliserini sıvılaştırma yoluna giderek içine katalizör attım. Yüksek sıcaklıkta sıvılaştırma yöntemiyle onu da geleceğin yakıtına çevirdim. Bu, dünyada ilk kez gerçekleştirilen bir yakıttır. Bu buluşla elde ettiğim biyodizel araçlarda çok rahatlıkla kullanılabilir, araçlarda ekonomik tasarruf sağlıyor, yakıt emisyonunu güçlendiriyor, çekişi artırıyor. Diğer yakıtlara göre daha saf ve daha ucuz, yani alternatif bir enerji kaynağı. Atığın atığı olarak özetleyebileceğim ve geleceğin yakıtı olacak çevre dostu yakıtı ise hidrokarbon türü yanıcı bir madde. Kaloriferlerde yakıt olarak güvenle kullanabiliriz" diye konuştu.

Bu projeyi üniversiteyi bitirdikten sonra kimya mühendisliği okuyup geliştirmeyi, ülkeye faydalı olmayı ve dış pazarlara açılmayı düşündüğünü söyleyen Acet, Mersin 3. Noterliği'nden de patentini aldığını, ayrıca Tarım ve Köyişleri Bakanlığı laboratuarından aldığı yağ yoğunluk oranını gösteren ve biyodizel oluru veren bir raporunun olduğunu kaydetti.

Projesinin Uluslararası Proje Yarışması'nda 22.'liği, Türkiye 7.'liği ve bölge birinciliği olduğunu söyleyen Acet, projeyi geliştirmek için devlet büyüklerinden destek beklediğini ifade etti. 3 kardeş olduklarını belirten Ömür Acet, "Annem çocuk bakıcılığı yapıyor, babam ise Adana'da gübre fabrikasında çalışıyor. Bu projeyi kendi harçlığımdan biriktirerek yaptım. Ailemin durumu ortada. Bu projeyi geliştirerek uluslararası alana açılmak istiyorum ve ülkemin bu yolla kalkınmasına katkı sağlamak istiyorum" şeklinde konuştu.

Ömür Acet'in komşusu Ayşe Turan da, kirada oturan komşuları Acet ailesinin yoksulluk içerisinde çocuklarını okutmaya çalıştığını belirterek, "Bu tür projeler üreten Ömür'e devlet büyüklerimizin yardım eli uzatmasını istiyoruz" dedi.

Hiç yorum yok: